Pracownia pod chmurką
Do działania, najlepiej mobilizuje „brak czegoś” , np. czasu, przestrzeni, osób… Jesteśmy wtedy bardzo kreatywni. Czego nam nauczycielom i uczniom brakowało? Otóż, brakowało przestrzeni i to w dwóch wymiarach rekreacyjnym i edukacyjnym.
Wykonaliśmy zatem pierwszy krok - wypatrzyliśmy miejsce w sąsiedztwie szkoły, które mogło spełnić nasze oczekiwania. Posadziliśmy na nim ofiarowane przez rodziców sadzonki drzew, w otoczeniu zamontowaliśmy wykonane przez uczniów i rodziców budki lęgowe i domek dla owadów.
Wykonaliśmy zaraz potem drugi krok – rozejrzeliśmy się za źródłem finansów oraz sprzymierzeńcami, dzięki którym uzyskamy legalny dostęp do usytuowanej w pobliżu działki oraz wsparcie w jej zaadaptowaniu na cele edukacyjne i rekreacyjne. Aplikowaliśmy do projektu ogłoszonego przez Polskie Sieci Energetyczne Wzmocnij swoje otoczenie, aby uzyskać 20 tyś. zł na wyposażenie zewnętrznej pracowni, którą nazwaliśmy Pracownią pod chmurką.
Trzeci krok to pozytywny wynik - zostaliśmy beneficjentami projektu oraz uzyskaliśmy wsparcie ze strony pana wójta Jana Brody, który zaakceptował pomysł zagospodarowania działki wzdłuż rzeki Wirynki, znajdującej się w sąsiedztwie szkoły, na wskazany przez nas cel. Wydział inwestycji Urzędu Gminy pod kierunkiem pani kierownik Anny Jezierskiej-Kaczmarek służył pomocą. Uzyskaliśmy prawo do użytkowania działki oraz prezent w postaci ogrodzenia terenu z trzech stron, aby nie ograniczać dostępu do ścieżki osobom z zewnątrz.
Zainteresowało nas w programie „Wzmocnij Swoje Otoczenie” Polskich Sieci Energetycznych to, że wspierają projekty związane z rozwojem lokalnej infrastruktury społecznej, aktywizacją życia społeczne i kulturalne oraz służą finansową pomoc w ich wdrożeniu. Postanowiliśmy zacząć od edukacji najmłodszych mieszkańców Komornik, czyli uczniów klas edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej komornickich szkół, którym mogą towarzyszyć w zdobywaniu wiedzy nauczyciele, a w czasie pozaszkolnym rodzice. Zamówiliśmy tablice edukacyjne, w tym tablice manipulacyjne, dzięki którym uczniowie w aktywny sposób poznają życie rzeki, jej faunę i florę oraz środowisko łąk i lasów. Dowiedzą się także, co kształtuje klimat, poznają obieg wody w przyrodzie, rozpoznają chmury, nauczą się jak racjonalnie gospodarowania zasobami naturalnymi oraz jak chronić życie.
Oprócz materiałów edukacyjnych służących nauce i zabawie (tablic), będzie to miejsce do przeprowadzenia zajęć przy wykorzystaniu aktywnej gry edukacyjnej, dającej możliwość sprawdzania zdobytej przez uczniów wiedzy w oparciu o przygotowywane przez nauczycieli quizy.
Ostatnim krokiem było wykonanie stelaży do tablic oraz zmontowanie ścieżki na terenie działki. To zadanie nie udałoby się, gdyby nie pomoc życzliwych i bardzo uczynnych osób, które nie szczędząc swojego czasu, narzędzi oraz pracy, pomogły w realizacji tego zadania. Są to prawdziwi przyjaciele szkoły.